آهن آلات

توری گابیون چیست؟ همه چیز درباره گابیون

توری گابیون چیست

توری گابیون که به سادگی به عنوان گابیون نیز شناخته می شود، یک ابزار مهندسی است که برای قرن ها در اشکال مختلف مهندسی عمران، محوطه سازی و کاربردهای نظامی مورد استفاده می قرار گرفته است. توری گابیون یک ماده ساختمانی مقاوم و پایدار است که در انواع کاربردها به کار می‌رود. این توری با استفاده از سیم‌های فولادی جوش داده شده تولید می‌شود و معمولاً دو بخشی فنس مانند درست می‌شود که بین آن با سنگ زینتی پر می‌شود. گابیون ها در اصل سبد ها یا قفس هایی هستند که از شبکه محکمی از شبکه های سیمی تولید می شوند که با موادی مانند سنگ، بتن یا گاهی ماسه و خاک پر شده اند. سیم های آن به طور معمول از فولاد گالوانیزه تولید می شود تا در برابر خوردگی مقاومت کند و طول عمر و دوام را تضمین کند.  توری گابیون به دلیل مقاومت، زیبایی، و کاربردهای متنوع، یک گزینه مناسب در پروژه‌های مختلف است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با صنایع ورق پانچ ایران همراه باشید.

گابیون

 مزایا و کاربردهای توری گابیون

مقاومت و استحکام

توری گابیون از سیم‌های فولادی مستحکم ساخته شده است و می‌تواند با سنگ‌ها پر شده درون آن، ایستادگی در برابر باد شدید و خطرات احتمالی را تضمین کند.

زیبایی بصری

مصالح سنگی درون توری گابیون، به محیط زندگی شما زیبایی می‌بخشد.

پایداری در برابر تغییرات آب و هوا

توری گابیون با گالوانیزه گرم ساخته می‌شود و در برابر رطوبت مقاوم است.

محافظت از حریم شخصی

ملک پوشیده شده با توری گابیون و سنگ، اجازه ورود افراد و حیوانات را به زمین محصور شده نمی‌دهد.

دیواره‌های محافظتی

توری گابیون به عنوان دیواره‌های محافظتی در مقابل جریان‌های آبی، فرسایش خاک و سیلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دیواره‌ها می‌توانند در کنار جاده‌ها، رودخانه‌ها، و مناطق آبی قرار گیرند.

تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش

به عنوان پایه برای مفتول آرماتوربندی در ساختمان‌هایی که پایه‌های سستی دارند. با پر کردن توری گابیون با سنگ‌ها، خاک را تثبیت می‌کند و از فرسایش جلوگیری می‌کند.

ساخت بناهای زیبا در محوطه منازل

توری گابیون به عنوان عنصر زیبایی و سبک معماری جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از آن برای ساخت دیواره‌های زینتی، حاشیه‌های باغ، و حتی مبلمان خارجی استفاده کرد.

انعطاف پذیری

برخلاف سازه های صلب، گابیون ها می توانند با حرکات زمین مطابقت داشته باشند.

‏ نفوذ پذیری

شکاف های بین سنگ ها اجازه عبور آب را می دهد و فشار هیدرواستاتیک را کاهش می دهد.

‏نصب

گابیون ها به صورت تخت ارسال می شوند و در محل مونتاژ می شوند. پس از مونتاژ، آنها را با مواد انتخابی پر کرده و مهر و موم می کنند.

‏نگهداری

آنها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند، اما باید به طور دوره ای بررسی شوند تا از یکپارچگی اطمینان حاصل شود و از شستشوی مواد جلوگیری شود.

توری گابیون چیست

مراحل نصب و اجرا توری گابیون

نصب و اجرای توری گابیون شامل چهار مرحله اصلی است:

اتصال: در این مرحله، توری‌ها را با استفاده از سیم به صورت محکم به همدیگر متصل می‌کنند تا امکان نگه‌داشتن سنگ‌ها را داشته باشند.
از سیم‌های مناسب برای اتصال استفاده کنید. سیم‌های روکش‌دار با کیفیت مناسب و درجه‌بندی صحیح را انتخاب کنید.
استفاده از ژئوتکستایل: ژئوتکستایل برای جداسازی و فیلتر کردن استفاده می‌شود. انتخاب نوع مناسب ژئوتکستایل با توجه به کاربرد گابیون مورد نظر اهمیت دارد.
استفاده از سنگ: در این مرحله، برای انجام فعالیت مورد نظر، به مقدار کافی سنگ در اختیار داشته باشید.سنگ‌ها باید در کیفیت مناسب و درجه‌بندی صحیحی استفاده شوند.
ساخت قاب گابیون: جهت آسانی هم‌ترازی ساختار و به دست آوردن خطوط و سطوح صحیح، استفاده از یک قاب برای ساخت گابیون پیشنهاد می‌شود. با انتخاب سیم‌های مناسب، می‌توانید به هم‌پیوستن گابیون‌ها را مطمئن سازید.

توصیه‌ها:

  • تمام سیم‌های روکش‌دار باید از نوع کلاس A باشند.
  • قبل از شروع کار، از داشتن نوع صحیح سیم مفتول برای استفاده در این ساختار اطمینان کامل حاصل کنید.
  • جهت کمک به سیم‌پیچی و نصب سیم‌های حائل درون گابیون، استفاده از انبردست توصیه می‌شود.
  • در انتخاب سیم‌ها و سنگ‌ها، به کیفیت و مقاومت آن‌ها توجه کنید.
  • با رعایت این مراحل، نصب توری گابیون به درستی انجام می‌شود.

انواع توری گابیون

توری ساده

توری ساده به عنوان یک توری معمولی با چشمه‌های مربعی یا مستطیلی ساخته می‌شود. این نوع توری معمولاً برای حصارکشی و کاربردهای عمومی استفاده می‌شود. چشمه‌ های توری ساده معمولاً به صورت مربع یا مستطیلی با ابعاد یکسان هستند.

توری گابیون دو بخش

توری گابیون یا توری سنگی دارای دو بخش است: یک قفس فلزی و سنگ‌های پر شده درون آن. قفس فلزی با سیم‌های فولادی جوش داده شده ساخته می‌شود. سنگ‌ها به صورت خشکه چینی درون قفس قرار می‌گیرند. این نوع توری برای کنترل فرسایش، دیواره‌های محافظتی، و حتی در طراحی معماری دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مقالات مرتبط : 

همه چیز درباره توری فلزی ریز بافت
میلگرد بستر و انواع آن
همه چیز درباره تیرآهن
لوله مانیسمان چیست ؟